Współpraca międzynarodowa

\"D5100Jednym z głównych zadań pracy zarządów bractwa jest reprezentowanie naszej organizacji na arenie międzynarodowej. Tegoroczny luty obfitował w takie wydarzenia.

Na początku miesiąca 5-osobowa grupa przedstawicieli Zarządu Centralnego i Diecezji Białostocko-Gdańskiej wzięła udział w Prawosławnym Młodzieżowym Międzynarodowym Festiwalu Bracia Zimą. Jest to cykliczne wydarzenie odbywające się od 2005 r. na terenie Białorusi, Ukrainy lub Rosji. Ma dwie edycje – letnią i zimową. Na tegorocznym zjeździe było zarejestrowanych 160 osób.

Latem liczba osób sięga nawet 1000. Niestety, nie mogliśmy uczestniczyć w całym zjeździe, dojechaliśmy dopiero na końcówkę, ale mimo wszystko zostaliśmy ciepło i gościnnie przyjęci. Podróżowaliśmy w nocy z czwartku na piątek (7 na 8.02). Na ten dzień była zaplanowana pielgrzymka do monasteru i seminarium w Żyrowicach. Po drodze, we wsi Synkowicze, zwiedziliśmy piękną, starą, zabytkową cerkiew, która architekturą przypomina supraską świątynię pw. Zwiastowania NMP. Za 10 km dotarliśmy do męskiego monasteru, wysłuchaliśmy dokładnej jego historii oraz odwiedziliśmy najciekawsze miejsca. Najważniejszym punktem całej pielgrzymki było przyłożenie się do cudotwórczej Żyrowickiej Ikony Matki Bożej. Kolejnym istotnym punktem tego wyjazdu było uczestnictwo w Świętej Liturgii, celebrowanej przez abp. grodzieńskiego i wołkowyskiego Artemiusza z przybyłym gościnnie biskupem obuchowskim Jonaszem, przewodniczącym synodalnego oddziału ds. młodzieży Cerkwi prawosławnej na Ukrainie. Odbyła się ona w najstarszej cerkwi w Grodnie pw. św. Borysa i Gleba, w połowie drewnianej i w połowie murowanej, usytuowanej nad brzegiem rzeki Niemen. Każdy uczestnik otrzymał książeczkę z tekstem Świętej Liturgii i cała cerkiew wspólnie śpiewała całe nabożeństwo, a do Świętych Sakramentów przystąpiła większość cerkwi. Po powrocie do ośrodka zjedliśmy Agapę. Sobota rozpoczęła się od modlitw porannych i śniadania. Następnie młodzieżowa grupa wokalna z Grodna wystąpiła na scenie i specjalnie dla uczestników festiwalu zaprezentowała swoje talenty. Jedna z dziewczyn zaśpiewała specjalnie dla nas, gości z Polski, piosenkę „Kolorowe jarmarki”. Po tym miłym akcencie naszą grupą wybraliśmy się do centrum Grodna. Odwiedziliśmy cerkiew pw. Opieki \"D5100Matki Bożej, gdzie 21 lat temu spoczywały relikwie św. męcz. mł. Gabriela, oraz przeszliśmy po centrum miasta. Po obiedzie odbyły się spotkania w grupach dyskusyjnych. W drugim bloku tematów zostaliśmy uwzględnieni jako prelegenci – opowiedzieliśmy o działalności Bractwa Młodzieży Prawosławnej w Polsce. Po kolacji odbyło się oficjalne zamknięcie festiwalu oraz występ grupy muzycznej, wykonującej utwory z całego świata. My, natomiast, pożegnaliśmy się z organizatorami i uczestnikami oraz ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Mimo krótkiego pobytu za wschodnią granicą, w tak, wbrew pozorom, bliskim mieście byliśmy bardzo zadowoleni z wizyty, było to dla nas nowe i ciekawe doświadczenie, nawiązaliśmy dużo ciekawych znajomości, które, mamy nadzieję, zaowocują w tym roku.

Natomiast na koniec lutego dwie przewodniczące: Zarządu Centralnego – Marta Całpińska i Zarządu Diecezji Białostocko-Gdańskiej – Ksenia Kacejko, reprezentowały Polskę na Zjeździe Zarządów Światowej Federacji Studentów Chrześcijan oddziału Europejskiego (WSCF-Europe), który odbył się w Wiedniu w dniach 21-24.02.2013 r. Było to spotkanie sprawozdawczo-robocze. Każdy dzień obfitował w różne panele dyskusyjne, które dotyczyły działalności organizacji zrzeszających chrześcijańską młodzież w poszczególnych krajach oraz, m.in., przygotowaliśmy projekt wymiany polskiej, fińskiej i armeńskiej młodzieży prawosławnej, który, \"DSC08765\"miejmy nadzieję, uda się zrealizować w tym roku. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Finlandii, Niemiec, Armenii, Litwy, Gruzji, Holandii, Bułgarii, Włoch, Słowacji, Danii, Rumunii, członkowie ERC – komitet regionu europejskiego z przewodniczącą na czele i, oczywiście, Austrii. Poza pracą był czas na wspólne gry, zabawy i integrację. Braliśmy również udział w wycieczce do liberalnej synagogi żydowskiej, gdzie mogliśmy poznać historię judaizmu w Austrii. Wieczorami podziwialiśmy piękno Wiednia. W niedzielę uczestniczyliśmy w Świętej Liturgii w soborze katedralnym pw. św. Mikołaja. Ostatnie godziny w stolicy Austrii spędziłyśmy na zwiedzaniu tego pięknego miasta, które z każdym krokiem wywierało na nas coraz większe wrażenie. Mimo 16-godzinnej podróży w jedną stronę, warto było spotkać się w takim gronie, gdyż większość z tych osób, mamy nadzieję, zobaczymy w maju na XXXIII Paschalnej Pielgrzymce Młodzieży Prawosławnej na Świętą Górę Grabarkę. Zachęcamy jednocześnie wszystkich do zainteresowania się działką zagraniczną naszej działalności i uczestniczenia w tego typu wyjazdach i spotkaniach.

Więcej zdjęć z wyjazdów znajdziecie w galerii.